Zeven redenen waarom bloggen nog steeds zinvol is

Bloggen is zo 2012… waarom zou ik het nu nog doen?

Bloggen in 2018In 2010 ben ik begonnen met WordXPression. En één van mijn belangrijkste boodschappen was destijds dat bloggen belangrijk is. Vandaag de dag ben ik nog steeds niet van menig veranderd. Maar komt dat omdat bloggen nog steeds belangrijk is, of omdat ik een mammoet ben, die nog niet door heeft dat het toch tijd is om eens naar de kapper te gaan? Al dat haar is bij een warmer klimaat alleen een ballast.

Ik hoor namelijk steeds vaker van links en rechts, dat bloggen ‘niet meer van deze tijd’ is. Het aardige is, dat ik als ik dan vraag wat wel van deze tijd zou zijn, ik bijna onveranderd de naam van bepaalde social media te horen krijg. Ik moet dus op Facebook zitten. Of op Pinterest. Of Twitter. Misschien zelfs op Instagram. Maar als ik al die mensen dan ergens heen wil sturen, waar moet dat dan heen?

Oh ja. Mijn blog.

Bloggen is zinvoller dan ooit!

Wanneer jij als zelfstandige ondernemer denkt, dat je niet hoeft te bloggen, dan maak je een grote vergissing. Eén van de redenen, dat je misschien minder vaak hoort over bloggen, is dat de naam hiervoor wat minder gebruikt wordt. Want ‘bloggen’… zeg nu zelf, dat woord klinkt toch niet echt aantrekkelijk. Dat is de reden, waarom de dure marketing bureau’s liever een term als ‘content marketing’ gebruiken. Ok, content marketing is meer dan alleen bloggen, maar het regelmatig genereren van nieuwe content (‘bloggen’) is wel de hoeksteen van deze strategie.

Niet-bloggers ‘doen het ook’!

In het begin van dit decennium was er een aantal groepen op het Internet dat hardnekkig niet wilde bloggen. Dat hadden ze immers niet nodig, de mensen wisten ze toch wel te vinden. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan webwinkeliers. Wat ik vandaag de dag echter zie, is dat vrijwel alle webwinkels die succesvol zijn ook een blog hebben. Je lijkt er dus niet aan te ontkomen

Maar een blog kost zoveel tijd…

Als zelfstandige ondernemer heb je het druk. En bloggen kost tijd. Dat valt niet te ontkennen. Bovendien, wanneer je zoals ik inmiddels aan je achtste jaar bloggen begint, dan raak je wel eens uitgeschreven. Wat kan ik nu in vredesnaam nog over WordPress vertellen? Genoeg zou ik zo zeggen, omdat het laatste jaar ik van één blogpost per week naar drie posts per twee weken ben gegaan. Doodgewoon, omdat door het verhogen van de frequentie mijn bereik nog harder groeit. En omdat voor alles wat ik je wil vertellen 52 weken per jaar toch echt te weinig is!

De tijd die jij vandaag steekt in je blog bespaar je morgen in je pogingen een klant te overtuigen!

Maar wat zijn goede redenen om te bloggen?

1. Een blog is jouw directe gerichte communicatie kanaal met een potentiële klant.

Zoveel mensen, zoveel zinnen. En zoveel mensen, zoveel vragen. Wanneer ik goed blog is mijn blogpost een antwoord op een vraag die een potentiële klant zich stelt. Het is vrijwel ondoenlijk om op een ‘statische website’ alle denkbare vragen in een FAQ te beantwoorden.

Wanneer ik echter blog, dan beantwoord ik in dat blogartikel direct een vraag die mensen stellen. En het aardige is, omdat sommige mensen in de commentaren hierop reageren, ik vanzelf de vervolgvragen krijg, die mij inspireren tot een nieuw blogartikel.

2. Met een blog werk je aan een band met je lezer

Sommige mensen lezen mijn blog al zeven jaar. Of ietsje langer. Zo lang bestaat hij namelijk al. Wanneer iemand zeven jaar lang leest wat jij over een onderwerp te zeggen hebt, wil dat zeggen, dat die persoon jouw kennis over dat onderwerp hoog heeft staan.

Wanneer jouw lezer dus op een gegeven moment één van de diensten nodig heeft, die jij aanbiedt, dan kan hij er niet omheen en moet jou in de overwegingen als aanbieder van die dienst meenemen.

3. Door een blog word je gevonden!

Heel simpel. Google houdt van nieuwe content. Door regelmatig nieuwe content aan te leveren, wordt jouw site beter gewaardeerd. Ik heb -volgens Googles definitie van ‘unieke bezoekers’ tussen de 15.000 en 25.000 unieke bezoekers per maand. 60% hiervan komt binnen, omdat ze mijn blogartikelen in Google hebben gevonden. Zou ik niet bloggen, dan zou ik tot 15.000 minder bezoekers per maand hebben. Dat is nogal een verschil. En die resterende 10.000 zou eigenlijk geen goede reden hebben om naar mijn site te komen. Deze zou immers hetzelfde zijn dan die week ervoor.

4. Door te bloggen blijf je nadenken over je product of dienst

Heb je het te druk om te bloggen? Dan heb je het waarschijnlijk ook te druk om de ontwikkelingen in jouw bedrijfstak te blijven volgen. En dat kan op een gegeven moment funest worden. Je ontdekt, dat jij bezig bent met iets, waar de wereld niet geïnteresseerd meer in is. Door te bloggen blijf je op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en ‘school je jezelf’ als het ware vanzelf bij.

Bovendien, het zorgt voor een geweldige response op een eventuele enquête, waardoor je blijft weten wat je doelgroep beweegt!

5. Door te bloggen presenteer jij jezelf

Door te bloggen laat je zien wat je doet en welke diensten je eventueel aan je klant kan verlenen. Dit kunnen bijvoorbeeld diensten zijn, waar jouw klant niet zo 1-2-3 aan gedacht zou hebben. Want zeg nu zelf, wanneer je aan een website bouwer  denkt, verwacht je bijvoorbeeld niet, dat deze persoon je ook kan helpen bij het opzetten van een volledige T-Shirt business. En wanneer je aan WordPress denkt, denk je misschien ook niet direct aan online leeromgevingen. Toch zijn dit allemaal producten en diensten die WordXPression aanbiedt. En door hierover te bloggen, breng ik dit onder jouw aandacht.

6. Bloggen zorgt voor nieuwe klanten.

Heel simpel. Nieuwe mensen weten je door je blog te vinden en worden klant. Volgens een onderzoek van Hubspot vindt 60% van alle zakenbloggers regelmatig nieuwe klanten door de blog.

7. En vooral ook: Bloggen is leuk!

Waarom ben jij ondernemer geworden? Waarschijnlijk omdat je een passie hebt voor wat je doet. Wanneer ik op een familiefeest ben, vraagt iedereen mij naar ‘hoe het met de zaken gaat’, maar eigenlijk willen ze helemaal niet, dat ik over mijn bedrijf en wat ik doe vertel. Maar al die mensen die jouw blog lezen zijn oprecht geïnteresseerd in wat jij doet! Denk je eens in, duizenden mensen die dolgraag luisteren naar die zaken, waar jij zo gepassioneerd over kan vertellen!

Je doet jezelf echt te kort, wanneer je jouw deze kans niet gunt!

[text-blocks id=”blog”]

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.