WooCommerce met Elementor – The Winning Team!
Voor de regelmatige lezer van mijn blog zal het absoluut niet nieuw zijn, dat ik behoorlijk wat voordelen zien in het gezamelijk gebruik van WooCommerce en Elementor. En dit om een groot aantal verschillende redenen. En daarvan wilde ik er graag een tiental voor je op een rijtje zetten.
Verschilt Elementor van andere Page Builders?
Wat je je wellicht af kan vragen is of -en hoe- Elementor verschilt van andere page builders, en of de goede redenen om WooCommerce met Elementor te combineren ook gelden voor andere page builders zoals bijvoorbeeld DIVI, Beaver Builder, WP Bakery en pagebuilders.
Hierbij moet ik direct over één ding duidelijk en eerlijk zijn: Mijn ervaring met andere page builders is minder omvangrijk dan die met Elementor, dus ik ben niet de aangewezen persoon om deze in detail te beantwoorden. Er zijn wel andere redenen waardoor ik bijvoorbeeld WP Bakery en DIVI minder geschikt vindt.
Maar zowel Beaver Builder, WP Bakery en DIVI hebben modules om ook WooCommerce pagina’s te kunnen bouwen. Veel van de punten die ik hieronder noem zijn dus ook geldig voor deze page builders. Echter niet allemaal!
Wat namelijk redelijk uniek is aan Elementor is dat ik ook informatie uit andere bronnen zichtbaar kan maken in mijn templates. Wanneer ik bijvoorbeeld extra velden toe zou voegen door middel van een plugin (ACF, PODS of Toolset bijvoorbeeld), kan ik deze velden ook zichtbaar maken, terwijl bij de meeste andere page/theme builders ik beperkt zou blijven tot de velden die ‘standaard’ bij WooCommerce horen.
Elementor vs. Elementor Pro
Nu heb je mij een paar keer dingen horen vertellen over het gebruik van WooCommerce met Elementor, waarbij ik er altijd vanuit ging, dat je over Elementor Pro zou beschikken. En dat zou misschien bij jouw tot een foutieve conclusie (waar ik dan overigens de hoofdschuldige aan ben) kunnen leiden, dat Elementor Pro de enige manier is om WooCommerce en Elementor samen te kunnen gebruiken.
Je kan ook met de gratis Elementor plugin al gebruik maken van bijvoorbeeld WooCommerce product pagina’s, wanneer je gebruik maakt van andere -meestal ook betaalde- plugins.
De reden dat ik deze minder aandacht geef is vooral, omdat naar mijn eigen mening deze plugins minder mogelijkheden bieden dan de WooCommerce widgets die met Elementor Pro meekomen. Ik heb er in het verleden naar gekeken, maar ik ben er eigenlijk niet zo kapot van. Bovendien ‘bijten’ ze vaak met Elementor Pro WooCommerce widgets. Dus wanneer je later toch voor Elementor Pro zou kiezen om andere redenen (ik kan er een twintigtal bedenken, misschien leuk voor een toekomstige blogpost), dan krijg je te maken met ‘elkaar bijtende widgets’. En dat wil je natuurlijk voorkomen.
Wanneer je toch Elementor en WooCommerce samen wilt gebruiken zonder Elementor Pro aan te schaffen, dan heb je de volgende mogelijkheden :
WooLentor
Ik moet eerlijk zeggen, dat het meer dan een jaar geleden is, dat ik uitgebreid naar WooLentor heb gekeken. Twee jaar geleden, dat ik het heb besproken. En sinds die tijd is er veel gebeurd. Het belangrijkste is misschien wel, dat WooLentor niet meer via CodeCanyon te koop is, maar dat ze het product nu via hun eigen site verkopen. En dit is dan ook direct een groot nadeel.
Vroeger was het beste argument om voor WooLentor te kiezen, dat het een éénmalig bedrag was, terwijl de kosten voor Elementor Pro ieder jaar terug blijven keren. Tegenwoordig betaal je voor WooLentor echter ook een jaarlijkse licentie. En deze jaarlijkse licentie kost bijna even veel als Elementor Pro, terwijl je met Elementor Pro behoorlijk wat meer krijgt dan alleen WooCommerce widgets.
Wat WooLentor daartegenover stelt is dat je ook kan kiezen voor een ‘One Time Payment’. Door in één keer een groter bedrag te betalen, krijg je een licentie die altijd geldig blijft. En dat is gelijk al een stuk interessanter, omdat Elementor Pro een dergelijke aanbieding niet heeft.
Bovendien – maar dat is slechts tijdelijk- heb je op dit moment de mogelijkheid om bij AppSumo WooLentor voor 100 websites aan te schaffen. En dat slechts voor 59 dollar! Maar AppSumo aanbiedingen hebben altijd een beperkte geldigheidsduur en het is zomaar mogelijk, dat wanneer je dit leest, deze aanbieding niet meer geldig is.
Houd er rekening mee, dat WooLentor de gegevens op een andere manier ophaalt dan de WooCommerce widgets van Elementor Pro dit doen, en je kan dus de WooCommerce widgets van WooLentor en Elementor Pro niet naast elkaar gebruiken. Maar als je geen Elementor Pro hebt, is dat nauwelijks een probleem te noemen!
Er is overigens ook een gratis versie van WooLentor, maar deze heeft niet de mogelijkheid om product pagina’s te bouwen. En dat is nu juist wat WooLentor zo interessant maakt.
Het schrijven van dit artikel heeft WooLentor opnieuw onder mijn aandacht gebracht en ik beloof, dat ik deze plugin in het eerste kwartaal van 2022 opnieuw zal bespreken, want er zijn toch een aantal aardige nieuwe functies in opgenomen, die zelfs Elementor Pro niet biedt.
ShopEngine van WPMet
Ik heb in het verleden verschillende producten van WPMet besproken en deze jongens leveren over het algemeen uitstekend werk. Bijvoorbeeld de MetForm plugin is denk ik wel de beste formulieren plugin waar ik in lange tijd tegen aan ben gelopen.
Vol vertrouwen heb ik enkele maanden geleden de ‘ShopEngine’ van WPMet gekocht. En binnen een aantal dagen vroeg ik ook mijn geld weer terug. Hoewel ze een aantal heel interessante extra opties hebben die noch Elementor Pro noch WooLentor bieden, was het werken met deze plugin ongeveer even prettig als een wortelkanaal behandeling bij de tandarts.
Ik kreeg mijn geld terug en mocht de plugin behouden, met het verzoek of ik precies aan wilde geven wat mijn pijnpunten waren met deze plugin.
We hebben de afspraak dat ik op het moment dat deze pijnpunten zijn opgelost een review van de plugin zal schrijven. Tot die tijd kan ik je niet aanbevelen deze plugin aan te schaffen.
Net zoals de WooLentor plugin is deze plugin niet te ‘mixen’ met de Elementor Pro widgets, maar ik liep er tegen aan, dat wanneer ik Elementor Pro actief heb, zelfs wanneer ik geen Elementor Pro widgets gebruik, de plugin enorm ‘buggy’ is. Maar ook de werking van de plugin is compleet ondoorzichtig en het koste mij -als toch een redelijk ervaring WordPress en Elementor gebruiker- met hun handleiding in de hand enkele uren voor ik doorhad hoe ik een productpagina op moet bouwen.
Ik ken de jongens van WPMet inmiddels aardig goed en heb er alle vertrouwen in, dat in de toekomst deze plugin beter zal worden, maar tot die tijd raad ik je beslist af deze plugin te kopen.
Heb je echter echt tijd teveel en vind je het heerlijk om te puzzelen, voel je dan vrij om de plugin toch te kopen. Je zal er gegarandeerd dagen puzzelplezier aan beleven om te ontdekken hoe dit werkt.
(Tip: Vraag dat betweterige neefje of nichtje van je partner of deze voor je uit kan zoeken hoe de plugin werkt. Je zal gegarandeerd weken niets meer van hen horen)
Maar dan nu de tien redenen om WooCommerce met Elementor te combineren.
Zoals je misschien hebt begrepen uit deze eigenlijk veel te lange inleiding, is dat ik op geen enkele manier wil beweren, dat de tien redenen om WooCommerce met Elementor te combineren uniek zijn voor WooCommerce met Elementor Pro.
Het belangrijkst is, dat je je gaat realiseren dan een traditioneel ‘WordPress thema voor Elementor’ vaak onvoldoende biedt, om jouw webshop de omzet te geven die je verdient.
Thema’s zijn star. Je kan wat kleurtjes en fonts veranderen, maar dat maakt weinig verschil. Page builders geven je de vrijheid om pagina’s in te richten zoals je wilt. Niet iedere page builder is goed voor de performance van je site, maar dat verhaal heb ik je al vaker verteld.
1. Elementor geeft je flexibiliteit met betrekking tot je product pagina
Laten we wel zijn. De belangrijkste pagina in je webshop is de product pagina. Je kan nog zo’n mooie homepage hebben, wanneer je in je winkel niet duidelijk weet te maken, waarom jouw product goed is, dan grijp je nog steeds de plank mis.
Met Elementor Pro kan je exact het soort product pagina samenstellen wat je wilt, of eigenlijk beter, wat je potentiële koper wil. Gebaseerd op tag, categorie of individueel product kan je zelfs aparte specifieke templates hebben voor specifieke producten.
Heb je speciale wensen voor jouw product pagina? Door het enorme aanbod aan add ons voor Elementor, en speciaal Unlimited Elements, is maatwerk voor WooCommerce goedkoper geworden dan ooit!
Mocht je ervoor kiezen om WordXPression tot je partner te maken voor jouw e-commerce succes, dan heb je gelijk 20 jaar ervaring in de e-commerce branche te pakken!
2. Door Elementor (Pro) heb je minder plugins nodig. Dat is betere performance.
Eén van de meest belangrijke plugins voor je WooCommerce website is waarschijnlijk wel een ‘Abandoned Cart’ pop up. Enkele jaren geleden heb ik beschreven hoe je relatief makkelijk een ‘abandoned cart’ pop up maakt in Elementor Pro.
Wat is een ‘Abandoned cart’?
Een ‘abandoned cart’ is eigenlijk een ‘verlaten winkelwagen’. Uit Amerikaanse onderzoeken is gebleken, dat in de gemiddelde webwinkel 60% van de ‘gevulde’ winkelwagens het niet tot de kassa haalt.
Ongeveer de helft van de ‘abandoned carts’ is bedoeld. Wanneer ik naar mijzelf kijk bijvoorbeeld, vul ik buitenlandse winkelwagens om te kijken wat er aan extra kosten bijkomt. Is dat te veel, besluit ik het elders te kopen.
Maar de andere helft is onbedoeld. Iemand zit midden in een bestelling en ineens belt zijn of haar partner, is er een pop up van Facebook of komen de kinderen thuis van school. Jouw potentiële klant is afgeleid. En vergeet daarna waarmee hij of zij bezig was.
Eén van de manieren -er zijn meerdere- om een ‘abandoned carter’ te benaderen is met een pop up.
Al weer geruime tijd geleden heb ik beschreven hoe je zo’n ‘Abandoned cart’ op kan lossen met Elementor Pro pop ups. Maar inmiddels heb ik nieuwe methoden gevonden die nog effectiever zijn. En die – en andere methoden voor meer omzet – leg ik je uitgebreid uit in mijn cursus ‘Bouw Zelf je Webshop met Elementor Pro‘ Op zich ook een heel waardevolle cursus, omdat je hier leert hoe je WooCommerce plugins kunt vervangen door Elementor Widgets, en hier letterlijk tientallen tot honderden euro’s mee kunt besparen!
3. Elementor Pro biedt je de kans om af te komen van het ‘conversion killing’ tabblad syndrome!
Tabbladen in je webshop kosten je omzet!
Ik zeg het nog een keer
Tabbladen in je webshop kosten je omzet!
Serieus.
WooCommerce komt standaard met tabbladen. En dat kan goed zijn, wanneer je weinig informatie over je producten biedt. Maar wanneer je veel informatie in je tabbladen hebt, zijn tabbladen eigenlijk een conversie killer.
Wat zijn de alternatieven?
Eén alternatief is natuurlijk je tabbladen als opeenvolgende informatie te tonen. Dus gewoon onder elkaar. WooCommerce biedt je die opties helaas niet. En zelfs WooCommerce biedt je wel de optie om de product omschrijving te tonen, maar niet de andere tabbladen.
Wanneer je kijkt naar de ‘grote spelers’ in de wereld of de e-commerce tref je zelden tabbladen aan. Helaas geeft WooCommerce zelf je weinig alternatieven, maar met behulp van Elementor Add Ons kan je uit het keurslijf van de tabbladen springen.
4. Doelgerichte landing pages
Een ander voordeel van WooCommerce met Elementor is dat je doelgerichte landingpages kan maken. Landingpages is relatief nieuw in Elementor Pro, maar botweg gezegd, is het eigenlijk niet veel meer dan een aparte folder, waarin je de pagina’s kan plaatsen die ‘landing pages’ zijn. Natuurlijk heeft het wel enig voordeel, met name omdat bij het aanmaken van een landing page gelijk alle pagina instellingen goed staan.
Maar dat is in principe alleen maar een gemak, geen noodzaak. Wanneer je serieus gaat adverteren met je webshop, is het hebben van landing pages echter onvermijdelijk!
Bekijk het op deze manier.
Wanneer iemand via Google of een andere search engine terecht komt op een product pagina van jou, dan is die persoon gericht op zoek. Je mag dus eigenlijk min of meer wel aannemen, dat deze persoon al enige interesse heeft.
Wanneer iemand via een advertentie op jouw site komt, dan is die persoon ook op zoek. Maar mogelijk minder gericht. Stel je bijvoorbeeld voor, dat jij fotocamera’s verkoopt. Op het moment dat jij wilt adverteren voor de Nikon XYZ-123 die je verkoopt, dan maakt het een groot verschil of iemand bijvoorbeeld gericht zoekt op de Nikon XYZ-123 of gewoon simpel zoekt op ‘Nieuwe camera kopen’.
Iemand die zoekt op de XYZ-123 hoef je niet te overtuigen dat de camera goed is. Die wil je overtuigen, dat jij de goede partij bent om de XYZ-123 bij te kopen.
Het overtuigen, dat de Nikon XYZ-123 een goede camera is, zal je mogelijk wat meer energie kosten. En daarvoor wil je eigenlijk geen standaard ‘product pagina’, maar een doelgerichte landingspagina waarin je meer over het product kan vertellen.
En het liefst wil je natuurlijk, dat die doelgerichte landingspagina ook visueel aantrekkelijk is. En een page builder (Elementor of een willekeurige andere) helpt je zo’n pagina aantrekkelijker te maken, dan de standaard die welk WooCommerce thema dan ook te bieden heeft.
5. Elementor is een industrie standaard voor wat betreft ‘Landing pages’ en ‘Upsells’.
Wil je nog meer uit je webshop halen, dan is een ‘sales funnel’ plugin als CartFlows, WooFunnels of StudioCart eigenlijk wel een must. Het mooie van all deze plugins is, dat ze realiseren dan Elementor de ‘de facto standaard’ voor page builders is. En hoewel iedere plugin ook enkele andere page builders ondersteunt, zijn ze het er gezamelijk over eens, dat Elementor sowieso ondersteunt moet worden.
6. De recente nieuwe versies van Elementor Pro tonen een doorgaand commitment
Binnenkort komt Elementor Pro 3.6 er al weer aan. Sinds Elementor Pro 3.3 hebben de meest belangrijke updates in nieuwe versies van Elementor Pro toch minimaal enkele toevoegingen op de WooCommerce functionaliteiten. In de nieuwste Elementor Pro 3.6 aankondigingen (binnenkort meer hierover), zijn toch eigenlijk de aankondigingen met betrekking tot WooCommerce wel de meest interessante.
De makers van Elementor nemen WooCommerce zeer serieus, en voegen steeds meer handige ‘Woo functionaliteit’ toe aan Elementor Pro.
7. Elementor Pro leent zich (in combinatie) waanzinnig goed voor A/B testen!
Wat maakt Coolblue groot?
Wat maakt Bol.com groot?
Waarom is Kamera Express al enkele jaren de ‘Webwinkel van het jaar’ volgens enkele toonaangevende partijen?
Omdat zij het gedrag van de klanten op hun site onderzoeken!
Dat kan je onder meer doen door middel van A/B testen. Zelf gebruik ik Google Optimize of de If-So plugin graag voor mijn eigen A/B tests, maar je hebt ook ‘iets’ nodig om deze tests op te zetten. Een page builder, waarin je makkelijk voor alternatieven kan kiezen! En laat Elementor (al dan niet Pro) hier een geweldige oplossing voor zijn!
8. Overzicht- en detail pagina’s op maat!
Het aardige van Elementor Pro is ook dat je product- en archief- (product overzicht) templates per categorie of tag kunt hebben. Op deze manier kan je de product informatie precies aanpassen op basis van het type product. Laat me je hier een aantal voorbeelden voor geven.
Stel, je hebt een shop voor gitaar liefhebbers. Je verkoopt onder andere t-shirts, boeken (bladmuziek of instructieboeken), gitaren en diverse merchandize.
Bij een boek zal je bijvoorbeeld willen tonen wie de schrijver of uitgever is. Bij T-Shirts wil je misschien een maattabel in de pagina opnemen en bij een gitaar kan ik mij voorstellen, dat je een standaard tabel met kenmerken wilt tonen (zoals de houtsoorten, element typen bij een elektrische gitaar, mensuurlengte en mogelijke andere kenmerken).
Voor ieder producttype wil je dus eigenlijk een verschillende template gebruiken. En dat is prima mogelijk met Elementor Pro, omdat thema- (en dus ook product) templates ‘instelbaar’ zijn per product categorie of tag.
Is jouw product dus een ‘Muziekboek’ kan je een andere template definiëren dan wanneer het een ‘Gitaar’ of een ‘T-Shirt’ is.
Hetzelfde kan met product categorieën. Wanneer je opnieuw naar de ‘grote jongens’ kijkt dan zie je dat de pagina voor ‘Desktop computers‘ er heel anders uitziet dan voor bijvoorbeeld de ‘Koelkasten‘.
Bij de computers krijg je eigenlijk nog voor je een categorie kan kiezen een overzicht van subcategorieën, gerelateerde blogposts en veel andere informatie. Bij de pagina over ‘Koelkasten’ (waarschijnlijk omdat er minder hulp bij keuze nodig is) ga je direct naar de producten.
Maar in de linker ‘filter kolom’ zie je toch voor het product specifieke filtercategorieën.
Kortom iedere categorie pagina heeft hier een eigen -zonder enige twijfel goed onderzochte- product-categorie pagina.
Zou je een standaard WordPress thema gebruiken heb je deze mogelijkheden om ‘dieper te gaan’ niet. Met Elementor (Pro) is dit eigenlijk relatief makkelijk zelf te bouwen.
9. Verbeterde check out procedure
Misschien geen revolutionaire verbetering, maar wel een enorme verbetering in de gebruikerservaring. Sinds Elementor Pro 3.5 is het mogelijk om de winkelwagen en de checkout pagina in grote mate op maat te maken. In Elementor Pro 3.6 komt hier de ‘Order overview’ pagina als extra bij.
De standaard checkout procedure is eigenlijk… best standaard in WooCommerce. Met behulp van Elementor Pro kan je er sinds 3.5 toch een eigen ’twist’ aan geven.
10. Oneindig creatieve homepage!
Er zijn eigenlijk drie manieren, waarom mensen in je webshop zullen komen.
De meest waarschijnlijke, en ook de meest voordelige manier, is door direct een product te zoeken via Google of via social media hier terecht te komen.
De minst voordelige manier is door te klikken op een betaalde advertentie die je hebt geplaatst.
De minst waarschijnlijke, maar waarschijnlijk wel de door jou meest gewenste manier, is door direct de homepage van jouw website te bezoeken. Want dat zijn de mensen die reageren op basis van jouw naamsbekendheid.
Helaas. De meeste standaard templates voor WooCommerce zijn eigenlijk heel beperkt in de mogelijkheden voor de homepage. Wat wil je daar tonen? Dat kan afhankelijk zijn van seizoen, bestaande promoties… en misschien zelfs, van de bezoeker. Met een plugin als ‘If-So’ kan je bijvoorbeeld artikelen tonen gebaseerd op eerdere artikelen die de bezoeker heeft gekocht… en een standaard functionaliteit van WooCommerce is, de laatst bezochte producten (gebaseerd op cookies) te laten zien.
Veel van deze zaken kan je met iedere pagebuilder -niet typisch met Elementor- inbouwen, maar Elementor heeft toch aardig wat leuke mogelijkheden, helemaal wanneer je bijvoorbeeld met een plugin als Unlimited Elements for Elementor aan de slag gaat.
Je bestaande Webshop omzetten naar Elementor Pro?
Wanneer je een webshop hebt gebaseerd op een standaard WordPress thema, dan zit je meestal niet te wachten op grote extra investeringen. Je webshop ‘doet het toch’? Ok, hij is wat inflexibel, maar…
Aan de andere kant mis je natuurlijk veel van de bovenstaande mogelijkheden in jouw ‘webshop die het toch doet’.
Een eerste stap tot een meer flexibiliteit in je webshop is door jouw bestaande webshop om te zetten in een webshop die qua ‘look and feel’ wel heel erg op je bestaande webshop lijkt, maar voor een groot deel is opgebouwd met behulp van Elementor Pro. En de kosten daarvan kunnen enorm meevallen. Wist je bijvoorbeeld, dat zo’n 80% van de webshops die van een ‘bestaand thema’ naar ‘Elementor Pro’ worden omgezet binnen de 5 uur op een WordXPression Support Strippenkaart passen? Dat is 325 euro ex BTW. Wil je een bestaand thema plus plugins omzetten, dan past dit vaak binnen de 10 uur op een strippenkaart. Dat is dus 550 euro ex BTW! Bovendien wordt je website hier nog eens een stuk sneller door ook!